Klient konkretnego operatora korzystający z oferty na kartę może w każdej chwili zmienić dostawcę usług telekomunikacyjnych. Wystarczy zakupić starter innej sieci i zarejestrować kartę SIM. Jednak bez przeszkód można również wybrać u konkurencji ofertę abonamentową. Inaczej wygląda to w przypadku formuł MIX i ofert na abonament. Wymaga to odpowiednich kroków, natomiast w większości sieci wszelkie formalności leżą po stronie operatora. Dobrym przykładem jest Play, gdzie przeniesienie numeru sprowadzono do minimum formalności.
Dlaczego warto przenieść numer do innej sieci?
Wiele osób boi się zmian, dlatego pozostaje z jednym operatorem przez długie lata. Umowy abonamentowe są zazwyczaj podpisywane na okres 24 miesięcy. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na przedłużenie obecnej umowy, co miesiąc wydłuża się ona cyklicznie. Alternatywą jest przeniesienie numeru. Na migrację pomiędzy operatorami rokrocznie decyduje się w Polsce ponad milion klientów operatorów telekomunikacyjnych.
Decyzja o przeniesieniu numeru może być podyktowana problemami sieci, na przykład słabszym zasięgiem. Jednak często zmiana operatora to wynik lepszej oferty konkurencji.
Przeniesienie numeru może być rozsądne również przy łączeniu usług. Operatorzy pozwalają na połączenie usług telekomunikacyjnych na przykład z Internetem i telewizją, czego przykładem jest oferta sieci Play. Z jednej strony to wyższy komfort, ponieważ cały pakiet jest zebrany w jednym rachunku, z drugiej – łączenie usług pozwala jeszcze więcej oszczędzić.
Jak i kiedy przenieść numer do innej sieci?

Wbrew wielu obawom przenoszenie numeru wcale nie jest trudne. Szczegółową zmianę operatora określają przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne z lipca 2004 roku i rozporządzenie Ministra Infrastruktury z grudnia 2010 roku. Cały proces można streścić w kilku punktach:
- Wybór metody przeniesienia numeru (w salonie, przez Internet lub telefon).
- Wybór oferty.
- Wypełnienie wniosku o przeniesienie numeru.
- Oczekiwanie na decyzję operatora – przepisy wskazują, że operator ma na to 6 godzin (wniosek składany w salonie) lub 3 dni robocze (przez Internet i telefonicznie).
- Podpisanie umowy z nowym operatorem.
Kiedy przenieść numer?
Przy zmianie operatora abonent wybiera tryb przenoszenia numeru. Najczęściej odbywa się to z zachowaniem okresu wypowiedzenia u obecnego operatora. Procedurę zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych można rozpocząć już kilka miesięcy przed wygaśnięciem umowy. W sieci Play proces migracji rozpocząć można już 6 miesięcy przed końcem umowy.
To nie wszystko. Po podpisaniu umowy z Play aż do całkowitej migracji (zakończenie umowy z poprzednim operatorem), nowy klient otrzymuje tzw. numer tymczasowy z wybraną ofertą docelową. Oznacza to, że do momentu przeniesienia numeru abonent nie płaci za usługi obecnego operatora. Dlatego nie ma ryzyka opłacania dwóch abonentów.
Jak przenieść numer do Play przez Internet?

Play jest czołowym operatorem w Polsce. Atrakcyjne oferty, dobre promocje, rozbudowana infrastruktura i możliwość łączenia wielu usług sprawiają, że rokrocznie do Play przenosi się nawet kilkaset tysięcy użytkowników. Cały proces migracji można przeprowadzić sprzed komputera drogą online:
- Wybór oferty – można wybrać abonament lub MIX. Niezależnie od wybranego pakietu, w cenie kilkudziesięciu złotych miesięcznie użytkownik ma wówczas dostęp do nielimitowanych rozmów oraz wiadomości SMS i MMS. Dodatkowo to przynajmniej kilkadziesiąt GB danych internetowych. W wyższych pakietach można otrzymać nawet dostęp do telewizji Play NOW czy kartę z bezprzewodowym Internetem.
- Dobór telefonu (opcjonalnie) – operator pozwala zakupić w promocyjnej cenie telefon komórkowy. Play przygotowuje promocje na smartfony, a dodatkowo pozwala rozłożyć cenę urządzenia na raty dopisywane do miesięcznego rachunku za usługi telekomunikacyjne.
- Podanie numeru i informacji o obecnej umowie – po wyborze oferty i opcjonalnie telefonu należy uzupełnić wniosek o przeniesienie numeru. Najpierw trzeba podać numer, a po chwili wpisać kod potwierdzający otrzymany we wiadomości SMS. Następnie należy uzupełnić informacje o operatorze i aktualnym abonamencie, w tym podać datę zakończenia umowy.
- Uzupełnienie formularza danymi osobowymi – formularz jest intuicyjny. Należy podać dane osobowe i zaznaczyć odpowiednie zgody. Warto dopilnować zaznaczenie zgody marketingowej i na otrzymywanie e-faktur, co pozwoli obniżyć cenę abonamentu.
- Wybór dostawy i metody płatności – krok dla potwierdzenia adresu dostarczenia umowy oraz wybrania metody dostawy i płatności (m.in. karta, gotówka).
- Weryfikacja danych – ostatni moment na weryfikację wybranej oferty i podanych danych, dlatego warto dokładnie sprawdzić cały formularz.
Migracja przez Internet to tylko jedna z dostępnych opcji. Do fioletowego operatora można przenieść się także telefonicznie. Wystarczy wpisać numer i zamówić rozmowę z konsultantem, ewentualnie zadzwonić pod numer 790 500 500 lub 790 600 600. Zawsze można też skorzystać ze wsparcia konsultanta w jednym z salonów sieci Play. Do punktu należy zabrać ze sobą dowód osobisty i ewentualnie umowę z obecnym operatorem. Niezależnie od wybranej metody migracji przeniesienie numeru do Play jest więc szybkie i proste.